W języku angielskim przysłówki, podobnie jak przymiotniki, ulegają stopniowaniu:
- stopień równy – forma podstawowa
- stopień wyższy, tzw. comparative – przy porównaniach
- stopień najwyższy, tzw. superlative – naj-
Większość przysłówków zakończona jest na -ly (dzięki temu możemy je łatwo rozpoznać). Takie przysłówki stopniujemy za pomocą słówek more (bardziej) i most (najbardziej), które umieszczamy przed przysłówkiem:
- politely → more politely (comparative) → most politely (superlative)
- frequently → more frequently (comparative) → most frequently (superlative)
Przysłówki, które mają taką samą formę jak przymiotniki, stopniujemy za pomocą przyrostków -er i -est:
- fast → faster (comparative) → fastest (superlative)
- late → later (comparative) → latest (superlative)
W przypadku przysłówka early dodajemy przyrostki -er i -est, mimo iż jest zakończony na -ly. Tworząc stopień wyższy i najwyższy tego przysłówka, musimy pamiętać również o zamianie -y na -i:
- early → earlier (comparative) = wcześnie → wcześniej
- early → earliest (superlative) = wcześnie → najwcześniej
Istnieją również przysłówki, które mają nieregularne stopniowanie. Ich form należy nauczyć się na pamięć. Najczęstsze z nich to:
positive | comparative | superlative |
---|---|---|
well | better | best |
badly | worse | worst |
little | less | least |
far | farther/further | farthest/furthest |
Farther/farthest używamy, mówiąc o odległości fizycznej, natomiast further/furthest, mówiąc o odległości symbolicznej.
Różnica pomiędzy użyciem stopnia wyższego a najwyższego jest taka sama jak w języku polskim. Należy kierować się kontekstem. Np.:
Klaudie studied the hardest of all the students.
W tym zdaniu nie możemy użyć stopnia wyższego, ponieważ wyrażenie of all the students (ze wszystkich studentów) sugeruje, że nie porównujemy, lecz wskazujemy tego *najlepszego**.She made it sound worse than it actually was.
Tutaj porównujemy to, jak to zabrzmiało, z tym, jakie to w rzeczywistości było. Użyjemy zatem stopnia wyższego.
Decydowanie
Szybkie ćwiczenie polegające na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród dwóch propozycji.
Adverbs comparative vs. superlative (średnie)
Zadania: 28
Średni czas rozwiązywania: 5 min
Adverbs comparative vs. superlative (trudne)
Zadania: 31
Średni czas rozwiązywania: 5 min
Gramatyka w kontekście
Twoim zadaniem jest uzupełnić luki w tekście o długości jednego akapitu, wybierając prawidłową odpowiedź spośród dwóch propozycji.
Adverbs comparative vs. superlative (średnie)
Zadania: 3
Średni czas rozwiązywania: 5 min
Segregowanie
Segregowanie słów, wyrażeń lub pojęć według kategorii.
Adverbs comparative vs. superlative (średnie)
Zadania: 42
Średni czas rozwiązywania: 3 min